بررسی گوشی با صفحه نمایش بزرگ

خرید گوشی با صفحه نمایش بزرگ | جزئیات را با دقت بیشتری ببینید!

5 از 1 رای

خرید گوشی با نمایشگر بزرگ برای هر کسی جذاب است. حالا که گوشی های هوشمند در بسیاری از جزئیات زندگی روزمره ما وارد شده‌اند و قابلیت‌های متنوعی دارند. کمتر کسی از این گوشی‌ها فقط برای تماس تلفنی استفاده می‌کند. از تماشای فیلم تا وب‌گردی، تعامل در شبکه‌های اجتمای، عکاسی و حتی انجام وظایف شغلی و… همگی الزاماتی هستند که نیاز به تهیه گوشی با صفحه نمایش بزرگ را اجتناب ‌ناپذیر کرده ‌است. در این ‌صورت بهترین گوشی‌ها با نمایشگرهای بزرگ چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین تکنولوژی‌ها برای ساخت نمایشگرها چه هستند؟ و اگر قرار است تا از میان گزینه‌های موجود در بازار برای خرید گوشی با نمایشگر بالای 6.4 اینچی اقدام کنید، کدام مدل‌ها از کدام برندها بهترین هستند؟ در این مطلب از ایکالاتو به بررسی مشخصه‌های فنی صفحه نمایش موبایل پرداخته و برخی از بهترین مدل گوشی صفحه بزرگ از برندهای مطرح بازار را معرفی می‌کنیم.

نگاهی به انواع تکنولوژی صفحه نمایش موبایل

قبل ‌از معرفی گوشی با صفحه نمایش بزرگ بهتر است تا اندکی با انواع تکنولوژی‌ها در ساخت این نمایشگرهای موبایلی آشنا شوید. صفحه نمایش‌های LCD، LED، IPS تکنولوژی‌های ابتدایی بودند. هم‌اکنون نمایشگرهای باکیفیت AMOLED در بسیاری از گوشی های هوشمند جای گرفته و شاهد ارتقای تکنولوژی و ظهور صفحه نمایش‌های رده ‌بالا همچون Super AMOLED و یا Dynamic AMOLED برای گوشی‌های سامسونگ و یا شیائومی و Super Retina XDR برای گوشی‌های برند اپل هستیم. همچنین دامنه توسعه تکنولوژی تنها برای خلق گوشی‌های پرچم‌دار نبوده و حالا جمع بزرگی از گوشی‌های میان رده و حتی ارزان ‌قیمت از صفحه نمایش‌های باکیفیتی همچون TFT-LCD بهره می‌برند. به ‌هر حال اگر برای خرید گوشی با نمایشگر بزرگ اقدام می‌کنید، مهم است که این تکنولوژی‌های پایه را بشناسید و از تفاوت آنها مطلع باشید.

صفحه نمایش LCD چیست؟

در ساخت صفحه نمایش LCD از تکنولوژی کریستال مایع استفاده ‌شده است و این کریستال‌ها با تابش نور پس ‌زمینه روشن می‌شوند. این تکنولوژی، ساده اما قدیمی است و مراحل ساخت سریع و ارزانی دارد. برای همین معمولاً در ساخت انواع گوشی میان رده و یا اقتصادی از همین تکنولوژی صفحه نمایش LCD استفاده می‌شود. نمایشگرهای LCD به ‌دلیل تابش نور از پس‌زمینه در محیط کاملاً روشن و حتی قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید عملکرد نسبتاً خوبی دارند، اما در تفکیک دقیق رنگ‌ها ضعیف هستند. تکنولوژی‌های گوناگون برای تولید صفحه نمایش‌های LCD مانند TFT-LCD، IPS-LCD و PLS-LCD ابداع شده ‌است که از این میان تکنولوژی TFT-LCD از همه بهتر است و در تفکیک رنگ‌ها، ایجاد زاویه دید و کنتراست عملکرد خوبی دارد. معمولاً بهترین گوشی با صفحه نمایش بزرگ در رده اقتصادی را با همین تکنولوژی TFT-LCD تولید می‌کنند.

صفحه نمایش AMOLED چیست؟

نمایشگرهای AMOLED با استفاده از تکنولوژی ماتریس فعال ساخته شده‌اند و به ‌این ‌ترتیب که هر پیکسل کاملاً جداگانه به یک ترانزیستور و خازن متصل است. البته سابق بر این تکنولوژی ماتریس فعال در ساخت نوعی صفحه نمایش‌های LCD استفاده ‌شده است. اما وجود نور پس‌ زمینه مصرف برق نمایشگرهای LCD از نوع ماتریس فعال را بسیار زیاد می‌کند. لکن در AMOLED اینگونه نیست. چرا که OLED نوعی ماده آلی است که با عبور جریان، نور ساطع می‌کند. به‌ این ‌ترتیب پیکسل‌ها در نمایشگر AMOLED همیشه خاموش هستند، مگر آنکه جریانی به ترانزیستور و خازن مستقل آنها وارد شود.

خاموشی ذاتی پیکسل‌های OLED باعث شده تا نمایشگرهای AMOLED در ارائه رنگ مشکی کامل باشند. رنگ مشکی این نمایشگرها کاملاً عمیق و تمیز است. از طرفی مصرف انرژی تا حدود قابل ‌توجه کاهش پیدا خواهد کرد. وجود پیکسل‌های کاملاً سیاه نسبت کنتراست را افزایش داده و قابلیت نرخ بروزرسانی را سریع‌تر می‌کند. اکثر گوشی‌ها با صفحه نمایش بزرگ از میان رده‌های اقتصادی بازار از این نوع نمایشگر برخوردار هستند.

صفحه نمایش Super AMOLED چیست؟

Super AMOLED تکنولوژی رده‌ بالایی است که سامسونگ برای ساخت گوشی‌های پرچم‌دار قدیمی و میان رده امروز از آن استفاده می‌کند. این نوع صفحه نمایش در واقع نمایشگرهای AMOLED است که یک رویه اضافی به صفحه نمایش تزریق شده است و در بهبود دستور پذیری نمایشگر نقش دارد. نمایشگرهای Super AMOLED از شدت روشنایی بهتر و تفکیک دقیق‌تر رنگ‌ها برخوردار هستند. در نمایش تصویر با وجود نور مستقیم خورشید عملکرد خوبی دارند و انرژی مصرف ‌شده آنها از نمایشگرهای معمولی AMOLED کمتر است. در حال ‌حاضر گوشی با صفحه نمایش بزرگ از نوع Super AMOLED در جمع محصولات میان رده کارایی دارد و از فاکتورهای تعیین ‌کننده قیمت انواع گوشی است.

صفحه نمایش Dynamic AMOLED چیست؟

پیشرفته‌ترین تکنولوژی به ‌کار رفته برای ساخت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند است که در تفکیک رنگ‌ها بسیار بهتر از دیگر نمایشگرها ظاهر شده ‌است. همچنین بی‌اندازه باریک و سبک ‌وزن است که دنیای ساخت گوشی‌های Slim را بهینه‌تر کرده ‌است. نمایشگرهای Dynamic AMOLED در ارائه کنتراست و تنوع رنگی عملکرد کامل‌تری دارند و با کاهش نور آبی حتی برای جلوگیری از خستگی چشم‌ها موفق هستند. در حال ‌حاضر انواع گوشی با صفحه نمایش بزرگ در جمع پرچم‌دارهای سامسونگ با همین تکنولوژی ساخته می‌شوند. نمایشگر Dynamic AMOLED 2X نمونه ارتقا یافته از همین تکنولوژی است که انحصارا برای گوشی‌های سامسونگ ارائه شده و فاکتور تعیین کننده قیمت گوشی سامسونگ است.

گوشی با نمایشگر بالای 6.4 اینچ

گوشی صفحه بزرگ با چه نمایشگری بخریم؟

اگر چه فهرستی از انواع تکنولوژی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند را معرفی کرده‌ایم؛ اما هنوز وارد بحث اصلی خودمان یعنی خرید گوشی با نمایشگر بزرگ نشده‌ایم. زیرا لازم است تا این تکنولوژی‌ها را در کنار هم قرار داده و آگاهانه مقایسه کنیم. در این ‌میان اگر قصد شما خرید گوشی با نمایشگر بالای 6.4 اینچی است، قاعدتاً لازم است تا به تکنولوژی ساخت نمایشگر آنها توجه کنید. این تکنولوژی‌ها از ضعیف‌ترین تا قوی‌ترین آنها به قرار زیر هستند:

  • صفحه نمایش IPS LCD: از این نوع صفحه نمایش برای ساخت گوشی‌های ارزان ‌قیمت بازار استفاده ‌شده است و همچنان کارایی دارد.
  • صفحه نمایش TFT LCD: بهترین تکنولوژی صفحه نمایش‌های LCD است که در گوشی‌های اقتصادی بازار استفاده می‌شود.
  • صفحه نمایش AMOLED: یک تکنولوژی استاندارد و قابل‌ قبول است که در اکثر گوشی‌های اقتصادی تا میان رده بازار استفاده شده ‌است.
  • صفحه نمایش Super AMOLED: تکنولوژی جا افتاده برای ساخت گوشی‌های پرچم‌دار سابق و میان رده‌های امروزی است.
  • صفحه نمایش Dynamic AMOLED: سامسونگ برای ساخت گوشی‌های پرچم‌دار خود از این تکنولوژی استفاده می‌کند. در دیگر برندها مانند شیائومی صفحه نمایش LTPO AMOLED معادل این سطح است.
  • صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X: در حال ‌حاضر بالاترین تکنولوژی طراحی صفحه نمایش در جمع گوشی‌های پرچم‌دار بازار است.

نگاهی به تکنولوژی صفحه نمایش گوشی‌های اپل

اپل از برندهای اصلی بازار نگاه متفاوتی برای توسعه تکنولوژی صفحه نمایش گوشی‌های خود در پیش گرفته است. Retina نام تکنولوژی کار شده در نمایشگرهای گوشی‌های ساخت برند اپل است که در واقع نوعی تکنولوژی صفحه نمایش LCD توسعه ‌یافته است. تکنولوژی‌های اولیه Retina از نوع صفحه نمایش‌های TFT-LCD بودند که در نسل‌های بعدی اپل به مدل‌هایSuper Retina و Super Retina XDR ارتقا پیدا کرده ‌است. در حال ‌حاضر نمایشگرهای Liquid Retina برترین تکنولوژی به ‌کار رفته در گوشی‌های برند اپل هستند که در تفکیک رنگ‌ها، ایجاد کنتراست و روشنایی برای تقابل با نور زیاد محیط عملکرد بسیار خوبی دارند. در حال ‌حاضر اپل از تکنولوژی LTPO که نوعی ساختار نمایشی توسعه‌ یافته بر پایه LED است، برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند.

معرفی گوشی با صفحه نمایش بزرگ

نکته‌های فنی برای خرید گوشی با نمایشگر بزرگ

تحقیق درباره تکنولوژی ساخت گوشی با صفحه نمایش بزرگ ایده هوشمندانه‌ای است تا مدل‌های مختلف برندهای موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه کرده و قابلیت‌های نمایشی آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم. با این‌ حال اطلاع از تکنولوژی ساخت، همه ماجرا نیست و در بررسی فنی و کاربردی گوشی با ال سی دی بزرگ به اطلاعات کامل‌تری نیاز داریم. در ادامه این مطلب به چند نکته کلیدی برای بررسی مشخصه‌های فنی نمایشگرها در انواع گوشی‌های موبایل با صفحه نمایش بزرگ می‌پردازیم.

اهمیت نیت ( مقدار روشنایی) در گوشی با صفحه نمایش بزرگ

نیت یا مقدار روشنایی قدرت پخش نور و قابلیت صفحه نمایش در محیط‌های خیلی تاریک تا خیلی روشن است. عرضه گوشی سامسونگ گلکسی S23 با شدت روشنایی ۱۷۵۰ نیت عملاً تحولی در این مشخصه بوده و باعث شد تا رقبای سامسونگ از قبیل شیائومی و حتی اپل دست ‌به ‌کار شوند و حالا شاهد ساخت گوشی‌هایی با شدت روشنایی 3000 نیت و حتی بالاتر هستیم. تا جاییکه شیائومی مدعی است شدت روشنایی گوشی Redmi K70 بالغ بر ۴۵۰۰ نیت است. اما حقیقتاً برای انتخاب گوشی با صفحه نمایش بزرگ به این اندازه روشنایی نیاز ندارید. با یک گوشی 1000 نیتی به ‌راحتی قادر هستید تا با تمام جزئیات اطلاعات صفحه نمایش را حتی در تابش مستقیم نور آفتاب مشاهده کنید.

نرخ بروزرسانی یا رفرش ریت

نرخ بروزرسانی یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای بررسی قابلیت‌های نمایش گوشی‌های مختلف بازار است. خیلی ساده این مشخصه بیانگر سرعت تازه‌سازی اطلاعات در صفحه نمایش گوشی است. قاعدتاً هر اندازه نرخ بروزرسانی (رفرش ریت) بالاتر باشد، جابجایی تصاویر در صفحه نمایش گوشی نرم‌تر و عملکرد گوشی در تفکیک تصاویر سریع‌تر خواهد شد. نرخ بروزرسانی بالا در ارتقای تجربه کاربری و تعامل محیطی با گوشی نقش دارد.

نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز استاندارد پایه طراحی تمامی گوشی‌های هوشمند امروزی است. اما برای تجربه کاربردی بهتر و تماشای نرم تصاویر و ارتباط مناسب با فضای گوشی بهره‌مندی از نرخ بروزرسانی ۹۰ و ۱۲۰ هرتز کافی است. هر چند در حال ‌حاضر برخی از گوشی‌های رده ‌بالا با نرخ بروزرسانی تا 140 هرتز و حتی بالاتر طراحی ‌شده‌اند. اما قدرت تفکیک چشم انسان آنچنان قوی نیست که تفاوت فاحش در نرخ بروزرسانی بالاتر از ۱۲۰ هرتز را احساس کند.

گوریاگلاس و محافظت از صفحه نمایش گوشی

وقتی برای خرید گوشی با نمایشگر بالای 6.4 اینچی دست ‌به ‌کار هستید، قاعدتاً از همین حالا دغدغه محافظت این پهنه نمایشی بزرگ را دارید. در حال ‌حاضر گوشی‌ها با محافظ‌های گوریاگلاس بهترین مدل‌های بازار هستند و هر کسی هنگام زیر و رو کردن ده‌ها مشخصه فنی قطعاً بر این ویژگی توجه خواهد کرد. گوریاگلاس نوعی محافظ ضد خش و ضد ضربه صفحه نمایش گوشی است. از این ‌رو لازم است تا در هنگام بررسی انواع گوشی صفحه بزرگ از تفاوت انواع گوریاگلاس مطلع باشید.

  • گوریاگلاس نسل سوم از صفحه نمایش گوشی در مقابل خط و خش و برخورد اجسام تیز محافظت می‌کند.
  • گوریاگلاس نسل چهارم از صفحه نمایش گوشی علاوه‌بر خط و خش در مقابل زمین خوردن محافظت می‌کند.
  • گوریا گلاس نسل پنجم آنچنان مقاوم است که از صفحه نمایش گوشی در صورت افتادن از ارتفاع ۱ متری محافظت می‌کند.
  • گوریاگلاس نسل ششم برای چندین ‌بار سقوط گوشی از ارتفاع آمادگی کامل دارد.
  • گوریاگلاس ویکتوس آنچنان مقاوم است که از صفحه نمایش گوشی در اثر ضربات سنگین و حتی پرت شدن از ارتفاع بیش ‌از ۲ متری محافظت خواهد کرد.

گوشی صفحه بزرگ

بهترین گوشی‌ها با صفحه نمایش بزرگ

پس ‌از آشنایی با تکنولوژی‌های ساخت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند و اطلاع از مشخصه‌های فنی و کلیدی در ارزیابی کارایی هر صفحه نمایش لازم است تا با بهترین آنها آشنا شوید. به‌ هر حال صفحه نمایش‌ها با قابلیت‌های ویژه و عملکرد عالی معمولاً در جمع گوشی‌های پرچم‌دار دیده می‌شوند. در ادامه به معرفی گوشی با صفحه نمایش بزرگ با مشخصه‌های فنی ایده‌آل و کاربردی می‌پردازیم.

گلکسی S24 اولترا:

گلکسی S24 اولترا گوشی تمام ‌عیار برند سامسونگ است که از صفحه نمایش بزرگ 6.8 اینچی استفاده می‌کند. تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش این گوشی از نوع Dynamic LTPO AMOLED 2X است و با رزولوشن قابل ‌توجه 3120´1440 از تراکم 505 پیکسل بر هر اینچ برخوردار است. در این صفحه نمایش به نرخ بهروزرسانی استاندارد ۱۲۰ هرتز و مقدار روشنایی ۱۸۵۰ نیت دسترسی دارید تا در کل گلکسی S24 اولترا را به یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ تمام ‌عیار تبدیل کند. گلکسی S23 اولترا نسل قبلی این گوشی نیز از صفحه نمایش بزرگ 6.8 اینچی و نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز از دیگر مدل‌های برتر بازار است.

گلکسی A55:

گلکسی A55 خوش‌ ساخت‌ترین میان رده بازار محصول برند سامسونگ است که از نمایشگر 6.6 اینچی با تکنولوژی Super AMOLED برخوردار است. نرخ بروزرسانی پایه ۱۲۰ هرتز به همراه قابلیت حداکثر روشنایی 1000 نیت و تراکم ۳۹۰ پیکسل در هر اینچ از دیگر مشخصه‌های برجسته این میان رده خوش قیمت کره‌ای است.

شیائومی 14 اولترا:

گوشی شیائومی ۱۴ اولترا جدیدترین عضو پرچم‌دار از این برند مطرح چینی است که از یک صفحه نمایش بزرگ AMOLED با اندازه 6.73 اینچی با تراکم ۵۲۲ پیکسل بر هر اینچ برخوردار است. در این گوشی نیز از نرخ بروزرسانی استاندارد 120 هرتز استفاده ‌شده و قادر است تا حداکثر روشنایی قابل ‌توجه 3000 نیت را تأمین نماید.

گوشی شیائومی ۱۴ معمولی یک رده پایین‌تر همین گوشی است که از نمایشگر خوش ساخت OLED با تراکم ۴۶۰ پیکسل بر هر اینچ پشتیبانی می‌کند. در هر دوی این گوشی‌های خوش‌ ساخت شیائومی از گوریاگلاس ویکتوس استفاده ‌شده است.

آیفون 15 پرومکس:

آیفون 15 پرومکس از برجسته‌ترین گوشی‌های بازارهای جهانی است که با نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی و رزولوشن 1290´2796 ساخته شده ‌است. برای این نمایشگر برجسته آیفون از تکنولوژی LTPO Super Retina XDR OLED استفاده ‌شده که تراکم ۴۷۰ پیکسل را در اختیار شما قرار می‌دهد. نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز به همراه روشنایی 2000 نیت از دیگر مشخصه‌های صفحه نمایش بزرگ این گوشی خاص بازار جهانی هستند. آیفون 14 پرومکس نسل قبلی اپل است که در آن نیز از نمایشگر 6.7 اینچی با تکنولوژی LTPO Super Retina XDR OLED استفاده شده ‌است. از نظر مشخصه‌های فنی نمایشگر آیفون ۱۵ پرومکس مشابه با آیفون ۱۴ پرومکس است.

وان‌پلاس ۱۰ پرو:

وان پلاس 10 پرو یکی دیگر از انواع گوشی با صفحه نمایش بزرگ 6.7 اینچی و بسیار خوش ‌ساخت بازار کنونی کشور است. برای ساخت نمایشگر این گوشی از تکنولوژی LTPO که انحصاراً توسط وان‌پلاس معرفی ‌شده استفاده کرده‌اند. این نمایشگر بزرگ وان‌پلاس ۱۰ پرو از نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز و شدت روشنایی ۱۸۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند.

پیکسل ۸ پرو:

پیکسل ۸ پرو یک گوشی خوش ساخت با صفحه نمایش بزرگ 6.7 اینچی است که در ساخت آن از نمایشگر با تکنولوژی LTPO با تراکم ۴۸۹ پیکسل در هر اینچ استفاده شده ‌است. این گوشی قادر است تا حداکثر روشنایی 2400 نیت را تامین نماید و از حداکثر نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز برخوردار است.

آنر مجیک ۵ پرو:

آنر مجیک ۵ پرو یکی از بزرگترین صفحه نمایشگرهای بازار را در اختیار دارد. برای ساخت این گوشی صفحه بزرگ آنر از نمایشگر LTPO OLED به ‌اندازه 6.81 اینچی استفاده ‌شده است. همچنین نرخ بروزرسانی استاندارد ۱۲۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند و قادر است تا حداکثر روشنایی ۱۸۰۰ نیت را تأمین نماید. در ساخت نمایشگرهای این گوشی از تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ استفاده شده ‌است.

هوآوی P60 پرو:

چند سالی است که هوآوی نفسی تازه کرده و حتی در جمع پرچم‌دارهای بازار نماینده‌های خوش قد و قواره مانند همین P60 پرو را عرضه می‌کند. در این گوشی خاص چینی‌ها از نمایشگر 6.67 اینچی با تکنولوژی LTPO OLED و تراکم ۴۴۴ پیکسل استفاده ‌شده است. این نمایشگر بزرگ P60 پرو قادر است تا ۱ میلیارد رنگ متمایز را تفکیک کرده و نمایش دهد.

تی سی ال 40 نکست پیپر

تی سی ال از جمله برندهای نوظهور است که گوش‌های اقتصادی و خوش ساختی را روانه بازار کرده است. خرید گوشی تی سی ال برای آنها که قصد دارند تا با بودجه مناسب گوشی با امکانات بالا تهیه کنند پیشنهاد مناسبی است و بهترین آنها تی سی ال 40 نکست پیپر است. در این گوشی از نمایشگر 6.78 اینچی با تکنولوژی IPS LCD استفاده شده است و یک محصول اقتصادی و خوش ساخت است.

رقابت در صفحه نمایش بزرگ

همه‌ی برندهای مطرح بازار در ساخت گوشی با صفحه نمایش بزرگ در رقابت با یکدیگر هستند و حالا همین رقابت آنها دست ما را در انتخاب باز گذشته است. البته نکته نهایی هماهنگ بودن قابلیت های نمایشگر گوشی با سخت افزار موجود در گوشی است. از این رو علاوه بر مشخصات فنی نمایشگر مانند تکنولوژی ساخت، شدت روشنایی و یا نرخ بروز رسانی برای ارزیابی کارایی گوشی با نمایشگر بالای 6.4 اینچی حتما به موضوعات کلی تر مانند قدرت پردازنده، رم و قابلیت فست شارژ توجه کنید.

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *